5 sprawdzonych sposobów na rozpoczęcie skutecznej ofert

5 sprawdzonych sposobów na rozpoczęcie skutecznej ofert

5 sprawdzonych sposobów na rozpoczęcie skutecznej oferty sprzedażowej
autorem artykułu jest Dariusz Puzyrkiewicz

Podstawową techniką, jaką stosuje skuteczny copywriter, jest wciągający czytelnika początek tekstu oferty, tak zwany lead. W praktyce, już pierwszy akapit decyduje o tym, czy oferta zostanie w ogóle przeczytana przez potencjalnego klienta. Nudny, szablonowy wstęp potrafi zniechęcić każdego, nawet osobę bardzo zainteresowaną oferowanym produktem. Copywriting to sztuka pisania ciekawych tekstów.

Niektórzy sugerują sugerują, że dobrym pomysłem jest kopiowanie wzorców ofert, które przyniosły dużą sprzedaż. Logika jest prosta. Natura ludzka zmienia się w niewielkim stopniu. Jeśli coś dobrze się sprawdziło w przeszłości, powinno w podobny sposób dalej działać i dzisiaj.

SÄ… jednak 3 problemy zwiÄ…zane z szablonowym sposobem pisania ofert.

1) Duża skuteczność kopiowanych (modelowanych) fragmentów ofert odnosi się do konkretnego produktu z określonej branży. Tekst, który świetnie sprzedawał lekcje gry na fortepianie, niekoniecznie sprawdzi się w sprzedaży ebooków.

To prawda, że warto przyglądać się, jak sprzedają najlepsi. Złym pomysłem jest jednak dosłowne kopiowanie skutecznych ofert. Mogę one być inspiracją, jednak nigdy dokładnym wzorcem.

2) Skuteczny nagłówek, czy początek oferty, nie tylko odnosi się do konkretnego produktu, ale też do aktualnego stanu wiedzy konsumenta o produkcie. Ten stan świadomości klienta z czasem się zmienia. W pierwszej fazie cyklu sprzedaży, reklamowany artykuł jest nowością, jego nazwa niczego nie mówi konsumentom i trzeba odwoływać się bezpośrednio do ich potrzeb. Sytuacja zmienia się, gdy produkt staje się bardziej popularny, gdy większego znaczenia nabierają jego poszczególne cechy i cena. Wyróżnia się od 3 do 6 takich etapów sprzedaży.

Każda skuteczna oferta, dostosowana jest do określonego etapu w cyklu sprzedaży. Jej siła przekonywania jest z nim ściśle i bezpośrednio powiązana. Nie sprawdzi się więc zbyt dobrze na innej fazie cyklu sprzedaży, nawet w przypadku tego samego produktu.

3) Nawet najskuteczniejsze teksty reklamowe z czasem się starzeją i tracą swoją moc. Stają się wtedy wyświechtanymi sloganami, które straciły całą swoją świeżość skojarzeń i magię.

Proces starzenia siÄ™ tekstów reklamowych doskonale widać w Internecie. Gdy w wielu miejscach natykamy siÄ™ na te same nagłówki lub bardzo podobne fragmenty ofert, drażniÄ… nas one niemiÅ‚osiernie i odpychajÄ…, zamiast przyciÄ…gać. Czytelnik, któremu serwuje siÄ™ takie odgrzewane w nieskoÅ„czoność, ’sprawdzone’ teksty, czuje siÄ™ traktowany jak idiota. Nie zostanie naszym przyjacielem, ani klientem.

O czego więc najlepiej zacząć ofertę?

Chcę Ci zaproponować 5 najskuteczniejszych sposobów rozpoczynania tekstów. Każdy z nich przyciąga uwagę potencjalnego klienta i zachęca do przeczytania reszty oferty.

1. Problem

Skuteczność tekstu oferty, w dużej mierze zależy od wyboru dobrej grupy docelowej. Aby jednak do niej dotrzeć, musisz znać problemy i oczekiwania ludzi, którym chcesz coś sprzedać.

Najlepiej wziąć na cel pilny i dokuczliwy problem tej grupy. Ofertę zaczynamy wtedy od opisu problemu i jego skutków, wraz z informacją o tym, że znaleziono skuteczne lekarstwo i za chwilę udowodnisz jego skuteczność.

PrzykÅ‚ad: „Notoryczne opóźnienia w realizacji projektów, brak jasno sprecyzowanych celów i zÅ‚e wykorzystanie zasobów, to 3 najwiÄ™ksze bolÄ…czki przedsiÄ™biorstw, realizujÄ…cych dowolny projekt. RozwiÄ…zujemy każdy problem, jaki stanie na drodze realizacji PaÅ„stwa projektu. Czy to bÄ™dzie jego definiowanie, ratowanie czy nadzór na terminowym zakoÅ„czeniem – mogÄ… PaÅ„stwo zawsze liczyć na naszÄ… wiedzÄ™ i wieloletnie doÅ›wiadczenie, poparte sukcesami klientów, z którymi współpracowaliÅ›my.”

Albo tak: „WiÄ™kszość wÅ‚aÅ›cicieli obiektów noclegowych, takich jak hotele, pensjonaty, kwatery, schroniska czy gospodarstwa agroturystyczne obawia siÄ™ jednej rzeczy: braku peÅ‚nego obÅ‚ożenia miejsc noclegowych. PonoszÄ… bowiem oni staÅ‚e koszty utrzymania swoich obiektów i gdy brakuje goÅ›ci, to nie tylko nie zarabiajÄ…, ale też sporo tracÄ…. ProponujÄ™ sprawdzony i skuteczny sposób na to, by zapewnić sobie wiÄ™kszÄ… liczbÄ™ goÅ›ci przez caÅ‚y sezon i uniknąć problemu braku peÅ‚nego obÅ‚ożenia miejsc noclegowych.”

2. Korzyść

To jeden z najbardziej rozpowszechnionych i skuteczniejszych sposobów na dobre rozpoczÄ™cie oferty. Bez żadnego wstÄ™pu, od razu przechodzimy do prezentacji korzyÅ›ci dla klienta. Dajemy mu od razu to, na czym mu zależy. Kto siÄ™ temu oprze…?

PrzykÅ‚ad: „W ciÄ…gu nastÄ™pnych 5 minut pokażę Ci jak sprawnie ogrzać budynek minimalnym kosztem i bez wielkiego wysiÅ‚ku. Do niedawna wygodna obsÅ‚uga ogrzewania zarezerwowana byÅ‚a dla kotłów gazowych i na olej opaÅ‚owy. Teraz ten sam komfort zapewnia kocioÅ‚ KMG-1 ale koszty sÄ… 3 razy mniejsze!”

3. Potwierdzenie rzeczywistości czytelnika

Technika ta znana jest jako Rapport. Dopasowujesz się do tego, co czuje i myśli twój czytelnik. Może to być pragnienie, jakaś myśl, ale też niewiara lub sceptycyzm. Włączasz się w ten sposób w tok myślenia i odczuwania czytelnika, aby za chwilę poprowadzić go w wybranym przez siebie kierunku.

Jeżeli Twój klient bardzo sceptycznie podchodzi do ofert, możesz po prostu od tego zacząć. To dobre ‘miejsce’ na nawiÄ…zanie kontaktu z czytelnikiem, bo na pewno siÄ™ z TobÄ… zgodzi i zaciekawi go, jaki bÄ™dzie dalszy ciÄ…g.

PrzykÅ‚ad: „Wielu poszkodowanych w wypadkach samochodowych jest rozczarowanych wysokoÅ›ciÄ… odszkodowania, jakie oferuje im firma ubezpieczeniowa. Czy i Ty czujesz siÄ™ bezsilny wobec bezdusznych ubezpieczycieli, uzbrojonych w armiÄ™ prawników? Kto pomoże Ci w uzyskaniu należnego odszkodowania, w peÅ‚nej, niezaniżonej przez ubezpieczyciela wysokoÅ›ci?”

Albo tak: „Pewnie nie raz otrzymywaÅ‚eÅ› oferty wpisu do internetowych baz noclegowych. Jest ich wiele i każda ma pomóc w zdobyciu klientów. Chcemy Ci dziÅ› zaproponować coÅ› skuteczniejszego w zdobywaniu goÅ›ci, niż zwykÅ‚y wpis.”

4. News

To jeden z najlepszych sposobów na rozpoczęcie każdego tekstu, a szczególnie oferty. Ma on tę zaletę, że od samego początku skupia uwagę czytelnika na ważnej informacji i nie zmuszasz go do samoobrony przed sprzedażą. No, trzeba to tylko w odpowiedni sposób napisać.

Skąd wziąć newsa? Trzeba pokazać czytelnikowi, że wprowadzenie produktu do sprzedaży jest pewnym przełomem. Zmienia on na tyle rzeczywistość klientów, że warto to ogłosić, jako ważną wiadomość. Całość staramy się oprzeć an jak największej liczbie faktów, typu: Kto, Co, Gdzie, Kiedy, Jak, Dlaczego i Z jakim skutkiem.

PrzykÅ‚ad: „Po raz pierwszy odkrywam tajniki prowadzenia naprawdÄ™ dochodowego Programu Partnerskiego (..) Już nie musisz być informatykiem ani zawodowym sprzedawcÄ…, by zrozumieć jak prowadzić w Internecie wspaniaÅ‚y PP i czerpać z tego duże zyski”

Albo tak: „To, co dla Ciebie jest zwykłą wycieczkÄ… rowerowÄ…, dla twojego dziecka może stać siÄ™ niezapomnianÄ… wyprawÄ… w cudowny Å›wiat nowych przygód i doznaÅ„. Nowa przyczepka rowerowa zapewnia bezpiecznÄ… i wygodnÄ… jazdÄ™ nawet dwójce twoich maluchów. Teraz możesz zabierać swoje dziecko na wspólne wyprawy rowerowe, bez obaw o jego wygodÄ™ i bezpieczeÅ„stwo.”

5. Wzbudzenie ciekawości

Ten sposób rozpoczynania tekstu oferty, polega na tym, że budujemy napięcie, stopniowo wprowadzając kolejne elementy. Chodzi o to, by tworzyć wysoki poziom zainteresowania informacją, która dopiero zostanie przekazana, zanim podamy konkretne szczegóły. Opowiadamy o fascynujących skutkach korzystania z produktu, a dopiero potem opisujemy w szczegółach sam produkt.

PrzykÅ‚ad: „Nie wiem, czy zdajÄ… sobie PaÅ„stwo sprawÄ™ z tego, że istniejÄ… pewne sposoby na to, by zwykłą wiÄ…zankÄ™ kwiatów przemienić w wyjÄ…tkowy bukiet na każdÄ… okazjÄ™? Do naszych kwiatów dodajemy coÅ›, czego nie znajdÄ… PaÅ„stwo nigdzie indziej…”

Albo tak: „Czy to możliwe, żeby wszyscy pracownicy Å‚atwo tÅ‚umaczyli nawet specjalistyczne teksty tak, jakby byli na poziomie zaawansowanym, choć w rzeczywistoÅ›ci mogÄ… znać tylko kilka prostych słów, takich jak „Good Morning”, „Thank You”, „Yes”, „No”?”

Nie są to oczywiście wszystkie sposoby rozpoczynania oferty. To tylko proste przykłady najpopularniejszych i łatwych do zastosowania technik.

Który ze sposobów najlepiej zastosować? Idealna byłaby kumulacja, tak, aby początek Twojej oferty zawierał w sobie każdy z tych elementów. Wtedy zwielokrotnia się siła oddziaływania tekstu. Nie zawsze jednak jest to możliwe, dlatego użyj tylu sposobów, ile dasz radę.

Powodzenia w pisaniu oferty!

--
Chcesz poznać tajniki copywritingu i za darmo otrzymać poradnik na temat pisania skutecznych ofert i reklam? Sprawdź http://www.DynaNews.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Zielony Kraj
Ekstrawagancja, czy przesada?
Druk solwentowy i atramentowy - różnice i zalety
Polskie łzy krwią płyną
Mansfield Park - klasyczne Love Story